Пловдив: Как бизнесът събужда строителството

www.capital.bg , 5 юни 2015


presentation photo

Навлизането на IT и аутсорсинг компании в града раздвижи и нови проекти за жилищни и офис площи

Кое идва първо в един град - бизнесът или имотите? Въпросът е сложен и отговорът обикновено започва със зависи... И примерът с Пловдив е показателен. От една страна, предимствата на втория по големина град в България се изтъкват отдавна. Industry Watch наскоро го определи и като втората най-привлекателна дестинация след София за аутсорсинг на бизнес процеси. Развитието на сектора определено е катализатор за икономиката на града, за задържането на младите хора и за привличането на таланти от цялата страна.

От друга страна, фирмите твърдят, че досега основният проблем не е бил липсата на кадри извън столицата, а недостатъчният брой големи и качествени офиси и инфраструктура. Така някак излиза че двата процеса са започнали да се подклаждат взаимно в Пловдив и прииждането на IT компаниите вече раздвижва имотния пазар. През първото тримесечие на 2015 г. започнатото ново строителство под тепетата е 123.3 хил. кв.м, което е повишение от 54.1% в сравнение със същия период на миналата година, според данните на Националния регистър за ново строителство и реконструкции bcc.bg (виж таблица). До голяма степен това се дължи на миграционните процеси към Пловдив и повишеното търсене на пазара на жилищни имоти. От друга страна, предприемаческата активност в сегмента на офис площите също се повиши поради слабото предлагане и засилващото се търсене от навлизащите в Пловдив компании. От миналата година се очерта ясна тенденция фирмите от IT сектора и изнесени центрове за услуги да отварят втори офис извън столицата. Така в Пловдив се установиха компании като "Софика", Telus, Scale Focus, Unify и 60К. Подобна тенденция отбелязват и от Българската аутсорсинг асоциация, макар и да отчитат, че 95% от сектора още са концентрирани в София. Председателят на асоциацията Стефан Бумов обаче очаква в следващите години да продължи тенденцията за развитие на аутсорсинга и в други градове. Като една от причините посочва готовността на по-малките университети в страната да си сътрудничат с бизнеса.

Изгодни, но не и първокласни

"Най-активни на офисния пазар в Пловдив, както и в столицата, са IT и аутсорсинг компаниите", коментира Станимира Пашова, мениджър "Офис площи" във Forton. "Някои от фирмите решават да открият втория си офис вместо в София в Пловдив, за други това е първа локация, а някои от вече установилите се там решават да разширят дейността си", обобщава експертът. Според нея основната причина за това е, че пазарът в столицата става все по-конкурентен и за IT компаниите и центровете за изнесени услуги е все по-трудно и скъпо да наемат както квалифицирани служители, така и подходящи офиси.

"Предлагането на площи с характеристики клас А в Пловдив е доста скромно, но именно по тази причина започват новите проекти и промяната на предназначението на някои сгради", обяснява Пашова. "Forton вече работи с няколко инвеститора за превръщане на складови и търговски площи в офисни такива", коментира тя. Според Пашова, тенденцията на офис пазара в Пловдив е именно за модернизиране на съществуващи площи и промяна на предназначението на различни обекти с цел превръщането им в офиси. По-малко са започнатите нови проекти.
На такова мнение е и главният архитект на града Румен Русев. Той посочи, че последното издадено разрешително за строеж на офис сграда в Пловдив е това на фирмата "Квалификация консулт" от лятото на 2014 г., като до този момент не е имало друг инвеститор, който да проявява интерес. "Това се промени преди около месец и половина, когато издадохме разрешителното за инвестиционния проект за бизнес парк на "Галакси инвестмънт груп", коментира Русев. Той разказва, че през 2008-2009 г. е имало друг подобен проект в югоизточната индустриална зона на града, но първа копка така и не се е случила. Според арх. Русев в Пловдив има много смесени сгради с офиси, но малка част от тях са правени по критериите за клас А. "Подобни офис сгради липсваха в Пловдив до този момент поради факта, че нямаше достатъчно големи потребители на такива площи", обобщи Русев.

Според Верка Петкова, мениджър "Офис имоти" в Colliers, това, към какъв тип проекти се насочват компаниите, е предопределено от тяхната дейност. "Имайки предвид типа на фирмите, които са основен двигател на търсенето в Пловдив, можем да кажем, че критериите им са идентични, без значение кой е градът, към който проявяват интерес. Предпочитанията им са към висококачествени офиси от високия клас А, разположени на комуникативна локация, предлагащи хомогенно и функционално разпределение на площите", коментира Петкова. Според нея в Пловдив се търсят дестинации в централната зона, главните булеварди и големите търговски обекти.
"Наемните цени в Пловдив варират в зависимост от сградата и местоположението от 3.5 до 7.5 евро на кв.м", посочва Петкова. "За сравнение наемните цени на пазара в София към началото на годината при клас Б в широк център и периферията на столицата са съответно 6 и 7 евро на кв.м. При проекти клас А средните офертни цени в столицата се запазват около 13 евро на кв.м, докато ефективните наеми се движат между 10.5 и 12 евро в зависимост от локацията и специфичните изисквания на наемателите", коментира експертът. Според Петкова Пловдив ще продължи да бъде интересен както на компании от аутсорсинг и IT сектора, така и други, желаещи да се възползват от позитивните характеристики на града. Според нея това са комуникативната локация (връзка с магистрала) в близост до столицата, наличие на летище, развита инфраструктура, възможности за оптимизация на разходи от гледна точка на наемни цени и заплати на персонал. "Изборът да преместят бизнеса си в Пловдив не е решение, което компаниите правят на ниво недвижим имот. Това е бизнес стратегия за подсигуряване на адекватни услуги и условия за клиентите им. Може би сред основните предимства е диверсификация от бизнес гледна точка и в някои случаи по-добри условия за наемателя или работодателя. Определящи при избора са и съдействието на общинската администрация и позиционирането на града на аутсорсинг картата, които не са без значение за компаниите и инвеститорите", коментира Петкова.

Кои са проектите

Според консултанти и фирми един от най-значимите проекти в Пловдив, който ще бъде на пазара през следващата година, е този на "Галакси инвестмънт груп" за Office Park Plovdiv. Инвеститорът, който доскоро се казваше "Галакси пропърти груп", се контролира от собствениците на "Винпром Пещера" Антон Щерев и Атанас Петров. Дружеството вече има реализиран офисен проект под тепетата - "Роял сити бизнес парк", в който наематели са IT компаниите "Софика," и Scalefocus. Според инвеститорите, решението им да започнат строителството на такъв тип сгради е сбор от няколко фактора. Сред тях е фактът, че Пловдив се очертава като инвестиционна дестинация, има добро местоположение и инфраструктура, значително по-ниски цени от столицата и над 40 хил. студенти, които оформят града като образователен център с добре подготвени кадри. "В допълнение на това се появи и силен интерес от IT компании, които отвориха офиси в Пловдив. Оказа се обаче, че в града няма достатъчно площи от високия клас А. Именно тази липса обоснова нуждата на инвестицията", обясни пред "Капитал" представител на компанията. Бизнесът в България е свързан с международното икономическо развитие и засиленият строеж на такъв тип сгради е свидетелство за това, че има растеж, допълниха от фирматаинвеститор. На този етап обаче не пожелаха да коментират наемните цени в офис сградата и размера на вложението си в проекта, но според данните на консултантските агенции цените за първокласни офиси в Пловдив варират между 7 и 8 евро/кв.м. Офис паркът ще се състои от няколко сгради. Очаква се първата да бъде завършена до края на зимата на 2016 г., а строителството на втория етап ще бъде определено впоследствие (през следващите 12-18 месеца).
Строителството на Office Park Plovdiv започна през март. Проектът е с обща застроена площ от 15 430 кв.м, а нетната разгърната площ на първата сграда е 6660 кв.м. Тя ще бъде на седем нива, а офисите ще са от типа отворено пространство (open space). Предвидени са и места за отдих, коментират от "Галакси". Проектът е предвиден за всякакъв вид наематели, но основно се предлага на международни фирми от IT и аутосрсинг индустрията. В момента компанията работи и върху други два инвестиционни проекта - индустриалните парк "Марково" и "Калояново", които са част от Тракия икономическа зона.

Единственият завършен проект за офиси клас А в Пловдив е този на "Квалификация консулт". Компанията решава да започне строителството след проведено маркетингово проучване от консултантската компания Forton, което потвърдило, че пазарът в Пловдив се нуждае от такива офис площи. Строителството е на етапи, като първият е бил преустройство на съществуваща сграда, след което ще последва надграждането й с още едно крило. Първият етап, който вече е пуснат в експлоатация, е на четири нива, а предстоящият втори ще бъде на шест етажа. Общата площ на проекта е 8200 кв.м, от които 6500 кв.м. са отдаваеми. Сградата ще разполага с три панорамни асансьора. Първият етап вече е отдаден изцяло на две компании - IT фирмата 60К и украинска компания от същата индустрия, която е изместила всичките си дейности в България. Цените на наемните площи се определят индивидуално и за момента не желаем да ги коментираме, посочва Иван Атанасов, мениджър на сградата. Очаква се новите наематели да се нанесат в сградата в средата на юни. Вторият етап на строителството пък трябва да приключи  през октомври, когато и крайният облик на сградата ще бъде готов. От "Квалификация консулт" споделят, че нямат опит в строежа на други сгради от клас А и на този етап не планират подобни проекти.